Wat is wijsheid? De reikwijdte en effectiviteit van mediawijsheidbeleid

In de huidige technologische context is de mediagebruiker niet alleen consument, maar ook maker en moderator. De veranderende rol van gebruikers in het nieuwe mediasysteem vraagt om een herziening van mediawijsheidbeleid. In het Working Paper (nr. 65) Wat is wijsheid? De reikwijdte en effectiviteit van mediawijsheidbeleid  onderzoekt Koen Hoogendoorn hoe het concept mediawijsheid beter kan aansluiten op deze context, en maakt daarbij gebruik van theoretische inzichten uit het posthumanisme en de media-ecologie. Deze perspectieven werpen licht op de (beperkte) invloed die gebruikers binnen het systeem kunnen uitoefenen en hoe media onze blik op de wereld vormen en kleuren.

Mediawijsheid

Sinds de introductie van het mediawijsheidbeleid in 2008 is de focus steeds breder geworden, niet in de laatste plaats doordat media in de samenleving een steeds centralere rol zijn gaan spelen. Mediawijsheid gaat niet meer alleen over basisvaardigheden en kritisch omgaan met media, maar omvat ook thema’s als cybercriminaliteit, sexting, online pesten en schermverslaving. Hoogendoorn bepleit conceptuele afbakening, door onderscheid te maken tussen mediawijsheid enerzijds en mediaveiligheid en mediagezondheid anderzijds.

Interventies

Het Paper bespreekt tenslotte welke mediawijsheidinterventies effectief zijn en welke minder resultaat opleveren. Hoogendoorn betoogt dat een herziening van de reikwijdte van het huidige beleid en structurele aandacht voor de impact van interventies tezamen kunnen leiden tot een wijzer mediawijsheidbeleid.

Dit Working Paper is een achtergrondstudie bij het WRR-adviestraject Media en democratie.

‘Working Papers’ omvatten studies die in het kader van de werkzaamheden van de WRR tot stand zijn gekomen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud berust bij de auteur(s).